Blog, Mediteren, Persoonlijke ontwikkeling

3 tips om tijd voor jezelf te nemen.

Hoe vaak neem jij de tijd voor jezelf?

Heel bewust ben ik dit bericht niet begonnen met het woord ‘meditatie’. Omdat dat veel mensen afschrikt. Het klinkt als iets groots, iets zweverigs of iets wat je wel eens hebt geprobeerd, maar niet “gelukt” is.

En eigenlijk zijn alle drie niet waar. Ik zal het je uitleggen.

1. Meditatie is iets groots en het duurt lang.

Meditatie is een momentje nemen voor jezelf. En dat hoeft helemaal niet groot te zijn. Weet je wat ook al een meditatie momentje is? In de rij bij de kassa, voeten op de grond en 3 keer rustig en langzaam in en uitademen. Hoppa, gemediteerd.

Het hoeft echt niet groots te zijn. Het hoeft ook niet op een meditatiekussen (hoewel die erg lekker zitten) en geen uur. Doe een paar ademhalingen, neem 5 minuten of doe het langer. Wat jij fijn vind.

2. Meditatie is zweverig.
De meeste vormen van meditatie is juist helemaal niet zweverig. Het zorgt ervoor dat je rustig wordt in je hoofd, je in je lichaam komt, je naar je hart luistert of bijvoorbeeld contact maakt met moeder aarde. Niks zweverigs aan, juist heel aards.

Ja, er bestaan wel “zweverige” meditaties. Daarmee maak je contact met je hogere zelf, het universum, je gidsen, ga je naar andere levens of maak je een transreis. Maar er is dus meer dan zat keuze. En als je van deze laatst genoemde meditaties doet, doe er altijd even een stukje aardse/ gronding meditatie achteraan (tip van flip).

3. Ik kan het niet/ het is niks voor mij.
Eerlijk; hoe lang en hoe vaak heb je het geprobeerd? Als je een eerste keer mediteert, zou het kunnen dat je niet een heel groot blijvend gevoel er aan overhoud. Of je gedachten schieten alle kanten op en je denk dat je het niet kan.

Als je een conditie wilt krijgen, heb je dat ook niet na 1 keer hardlopen. Ook niet na 2 keer. Wil je de effecten (zeker op lange termijn) ervaren van mediteren? Geef het een kans. En geef jezelf een kans. Doe verschillende soorten, verschillende lengtes en op verschillende momenten op de dag. Er is zo ontzettend veel te vinden op het internet. Er zit ook iets voor jou tussen.

En het is een illusie als je denkt dat je gedachtes er helemaal van weg gaan. (Misschien wel na jaren mediteren). Ik heb ook nog steeds gedachtes tijdens het mediteren. Het is alleen wat je er mee doet. Ze zijn er. Punt. Ze proberen weg te stoppen of er geïrriteerd van raken, maakt het alleen maar erger.

Zoek een paar mooie meditaties op en geef jezelf een kans. Die momenten voor jezelf zijn ontzettend belangrijk. En een hele fijne manier om te ontspannen.

Liefs, Judith

.

Dit vind je misschien ook leuk...